Chiar dacă pentru mulți cumpărăturile din China sunt în continuare o enigmă, cu informațiile potrivite poți avea o experiența de shopping online similară cu cea întâlnită la magazinele din România. Procesul de achiziție este ușor diferit, astfel că, dacă ești la prima comandă, o poți da în bară și poți avea parte de o experiență neplăcută.
Cei care îmi citesc blogul cu regularitate sunt convins că au învățat cum trebuie să procedeze pentru o experiență plăcută, însă mai primesc întrebări, din partea persoanelor care se confruntă cu diverse probleme legate de comenzile deja făcute, atunci când din păcate nu îi mai pot ajuta cu aproape nimic. Drept urmare, pentru cei care sunt la primele comenzi, am decis să vă prezint 5 sfaturi utile de care trebuie să țineți cont atunci când cumpărați din China.
Toate aceste lucruri le-am învățat din propria experiență, pe parcursul celor 10 ani de când comand de la magazine precum Banggood, Gearbest, Geekbuying sau AliExpress, având la activ peste 500 de comenzi.
✏️ Tracking number
De obicei, pentru produsele mai scumpe primiți automat și gratuit tracking number, însă înainte de a face comandă trebuie să vă asigurați că acest lucru este specificat. Doar așa veți putea urmări pachetul. Această informație apare în pagina produsului, în dreptul câmpului “Shipping” sau înainte de a finaliza comanda, atunci când aveți opțiunea de a alege metoda de livrare preferată. Eu, de exemplu, pentru toate comenzile de peste ~$25 optez pentru număr de urmărire, chiar dacă asta înseamnă să mai plătesc $1-2-3 în plus.
📦 Asigurare
Dacă livrarea cu tracking number nu era disponibilă sau poate nu era rentabilă (raportat la costul produsului), alegeți asigurarea pusă la dispoziție de magazin. În felul acesta veți primi toți banii înapoi sau comanda va fi retrimisă gratuit, dacă din diverse motive aceasta nu mai ajunge.
🈹 Cupoane de reducere
Asiaticii au o strategie de marketing puțin diferită față de ce avem noi în Europa. În cele mai multe cazuri, discountul este oferit prin intermediul cupoanelor de reducere și nu prin reducerea efectivă de pe site. Chiar dacă pe site prețul apare ca fiind redus, sunt șanse să existe și un cupon care să mai scadă din preț. De aceea, înainte de a comanda, vă recomand să vizitați paginile cu cupoane de reduceri pentru Banggood, Gearbest sau Geekbuying.
🚃 Metoda de livrare
Așa cum am precizat la începutul acestui articol, procesul de achiziție este ușor diferit față de cel pe care îl întâlnim la magazinele din România, iar asta pentru că magazinele chinezești livrează în toată lumea. Din acest motiv, pun la dispoziție diverse metode de transport, în funcție de valoarea produsului, locația acestuia sau țara de livrare. Fiecare metoda de livrare are un număr de zile estimat de magazin.
Aici greșesc cele mai multe persoane. Aleg metoda de livrare cu timpul estimat cel mai mic, crezând că vor primi pachetul cat mai repede, însă în realitate acesta va fi trimis prin DHL sau EMS, astfel că va rămâne blocat în vama din București până când vor pregăti toate actele necesare vămuirii și apoi vor plăti taxele aferente. De aceea, dacă alegeți să cumpărați de la magazine precum Gearbest, Banggood sau Geekbuying, pentru produsele cu livrare din China alegeți întotdeauna EU Priority Line. Pentru cele cu livrare din Europa puteți alege orice tip de livrare, atât timp cât aveți și tracking number.
Sper ca informațiile din acest articol să vă fie de ajutor. Dacă la rândul vostru considerați că am omis ceva sau aveți ceva de adăugat, puteți lăsa un comentariu, nu le știu nici eu pe toate iar fiecare experiență este diferită.
Salut
Am 2 produse comandate din depozitul din Cehia.
Ambele sunt EU standard shipping, untracked, ca nu au valoare mare. Poti sa-mi spui te rog prin cine ar trebui sa le primesc (posta/curier) ?
Multumesc
Salut,
Posta romana.
Informatii utile. Ce poate mai lipseste sunt informatii legate de plata prin PayPal, daca e recomandata in favoarea altor metode, cum se procedeaza cu refund, cat dureaza refund, cum se procedeaza cu garantia in caz de probleme, cat dureaza solutionarea problemelor etc. 🙂
PayPal doar daca nu vrei sa platesti pentru asigurare de la magazin. Refund in maxim 48h prin PayPal si 3-7 zile pentru credit card. Legat de garantie, Gearbest si Geekbuying au service in Europa, te costa maxim 120 lei curierul. Uneori iti dau si optiunea de a il repara pe cont propriu iar magazinul iti returneaza banii pentru service.
Bune sfaturi. Ca o completare, pentru a primi tracking number sau, mai pe înțelesul tuturor, număr de urmărire / AWB, alegeți varianta “Registered”. Asta înseamnă.
Atenție însă la cine vinde (cine e seller-ul) atunci când cumpărați de pe Gearbest. Am pățit să ajungă la poșta vamală (cel cu USPS despre care îți spuneam aici), deși era metoda de livrare Priority Line. Nu era EU Priority Line, iar lipsa de atenție la detalii și lipsa altei variante de transport m-a costat TVA-ul.
La tine cred ca a fost altceva atunci. Din cauza virusului nu mai puteau trimite cu Priority Line si vanzatorul a trimis cum a putut, fara sa te intrebe daca esti de acord. Cred ca daca deschideai ticket la Gearbest puteai primi banii pe taxe inapoi.
Salut
Am patit exact la fel cu o comanda la Gearbest, a ajuns la posta si a trebuit sa platesc taxe vamale. Am deschis tichet la Gearbest si le-am spus ce s-a intamplat. Dupa multe discutii mi-au returnat diferenta de bani de la transport. Au refuzat sa-mi returneze banii pe taxe pe motiv ca asta e treaba cumparatorului.
Si inca un sfat – evitati posta romana… Tocmai am platit “taxa de magazinaj” pentru ca am mers dupa colet la 6 zile dupa ce am primit avizul, aviz venit la 5 zile dupa emiterea lui… Am scris la posta si au zis ca “Dupa doua zile de la data avizarii, se percepe taxa de magazinaj pentru colete”.
Asa este, insa, din pacate, pentru produsele ieftine de pe AliExpress nu prea avem optiuni. Poate doar daca aleg mai multi chinezi sa foloseasca Meest. 😀